A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z

Malajsie - Průvodce

Pohybovat se po Malajsii můžete mnoha standardními způsoby. Dobrá je zde autobusová i vlaková síť. Pronájem auta se příliš nedoporučuje. Poměrně levná a o poznání pohodlnější je letecká doprava a vyzkoušet můžete i cestování lodí.

Autobusem po Malajsii

V Malajsii existuje velmi dobrá autobusová síť zajišťující spojení do všech atraktivních míst. Ceny jízdenek jsou na příznivé úrovni, kolem 80 haléřů za kilometr.

Autobusy jsou většinou vybaveny zabijáckou klimatizací a pohodlnými sedadly, které jsou i přes poměrně subtilní tělesnou konstrukci asijských domorodců velmi velké, široké a komfortní. Rozdíl oproti evropským a českým sedadlům je to opravdu až zarážející.

Obvykle dostanete ještě na cestu občerstvení a pití. Záleží ovšem, jakou si vyberete společnost. Obecně platí, že čím draží, tím víc komfortu a větší snack můžete čekat.
Autobusová síť je docela hustá, pozemní cestou se dostanete do Thajska a Singapuru. Na trase Kuala Lumpur – Singapur si vyhraďte minimálně 6 hodin a počítejte s cenovým rozpětím od 300 do 500 Kč. Poloostrovní Malajsie měří na délku cca 900 km, takže vzdálenosti na hranice nejsou sice přímo vražedné, ale dlouhé a únavné ano. Pozemní cestou je vzdálenost z Kuala Lumpur na malajsijsko-singapurský hraniční přechod Johor Bahru přibližně 380 km a na malajsijsko-thajský hraniční přechod Bukit Kayu Hitam cca 510 km.
Doporučuje se dbát vyšší opatrnosti při nočních transitech, jak autobusy, tak vlaky. Nebezpečí ovšem není vyšší než při jakékoli cestě českým vlakem.

V Malajsii se jezdí vlevo a na silnicích často panuje chaos a dopravní předpisy se příliš nedodržují, čili pronájem vozu příliš nedoporučuji.

Vlakem...

Železniční síť je poměrně slušná, čítá něco přes dva tisíce kilometrů. Existují tři třídy - De Luxe (1. třída), Eksekutif (2. třída) a Ekonomy (3. třída). Malajské expresy jsou rychlé, disponující jak restaurací, tak lůžkovými vagony a samozřejmě klimatizaci. Nejlepší železniční spojení je v kontinentální Malajsii, která má dvě hlavní trati. První vede podél západního pobřeží ze Singapuru do měst Kuala Lumpur (3x denně, 6 hodin, od 250 Kč třetí třídou do 600-700 Kč třídou první) a Butterworth. Druhá trať vede z Gemas do Kota Baharu. Východní Malajsie má jedinou železniční trať, která vede z města Kota Kinabalu. Na Sarawaku železnice není.

...či Eastern Orient Expressem

Milovníci přepychu si mohou vybrat mezi Eastern a Oriental Express, které fungují od roku 1993. Operují mezi Bangkokem a Singapurem. Nabízejí dokonalé ubytování a perfektní kuchyni. Vyjíždějí z Bangkoku každou středu, standardní lístek do Kuala Lumpur stojí 2340 MR (cca 14 tisíc korun), ze Singapuru do Kuala Lumpur 1020 MR (cca 6 tisíc korun).

Přesun po vodě

Trajekty jezdí často mezi přístavy Penang a Butterworth a přístavy na Sabahu a Sarawaku. Nejlepší volbou pro dopravu ve východní Malajsii jsou říční lodě, někdy to je dokonce volba jediná, jak se dostat do odlehlejších míst. Standartně ve východní Malajsii operuje celá řada vodních taxíků. Trajektové spojení existuje i se sousední Indonésií, ale jedná se o dopravu zdlouhavou a poměrně nákladnou, pro cestu jak na Borneo, tak prakticky do jakéhokoli jiného sousedního státu rozhodně doporučuji dopravu leteckou.

Letecky

Z vlastní zkušenosti mohu doporučit dopravu leteckou. S boomem nízkonákladových leteckých společností po celém světě, se tato varianta při včasné rezervaci může opravdu vyplatit. V celém regionu jihovýchodní Asie operuje nízkonákladový dopravce *Air Asia* a jeho konkurent *Tiger Airlines*. Při včasné rezervaci již z domova se lze dostat na opravdu pohádkové ceny (kupříkladu na trase Phuket-Singapur jsem zaplatila 1 200 Kč, což si myslím, že je velmi dobrá alternativa k 24 hodinovému kodrcání se autobuse a i možným x-hodinovým zdržením na hranicích).

Air Asia je vznikla v roce 2001 a od té doby její hvězda stále stoupá, navíc má své sídlo právě v Malajsii, čili z malajských měst je možné spojení takřka do jakéhokoli země či nalétávané destinace. Nabízí se lety do Austrálie, Bruneje, Kambodži, Číny, Indonésie, Laosu, Macaa, Myanmaru (dříve Barmy), Filipíny, Singapuru, Thajska nebo Vietnamu. Lze i libovolně kombinovat, neboť si vždy kupujete letenku jednosměrnou a trasy si pak sami kombinujete a skládáte. Pro nezávislé cestovatele je to opravdu ta nejlepší varianta, která je cenově velmi dostupná. Jako u všech low cost platí, že čím dřívější rezervace, tím levnější. S předstihem např. 2 měsíců se lze dostat na ceny v řádu stokorun za jeden směr! Rezervace i platba probíhá online prostřednictvím kreditní karty, u check-inu posléze stačí předložit pouze pas a popř. rezervační kód, ale obvykle jste stejně již na tzv. „flight listu“, tak kód není nutně vyžadován.

Air Asia i konkurenční Tiger Airlines disponují novou a moderní letadlovou flotilou (převážně Airbusy 320, či větší Boeingy 737-xx různých skladeb), občerstvení je k dispozici za úhradu, ale oproti cenám evropských nízkonákladových dopravců jsou to ceny opravdu velmi nízké (káva v přepočtu vyjde na 20-25 Kč, hlavní jídlo 40-50 Kč). Bonusem jsou velmi příjemné, ochotné a krásné letušky v červených – v případě Air Asia – kostýmcích. Je nutno vzít v úvahu, že na palubě nelze platit kreditními kartami a na většině letů neberou ani eura. Je třeba být vybaven americkými dolary, či měnou z místa odletu / místa příletu, která bývá standardně akceptována.

Pozor byste si ještě měli dát na váhový limit, který činí pouze 15 kg, toto omezení je striktně kontrolováno a nadváha draze zpoplatněna.

Pokud tuto skutečnosti zjistíte již na místě a čeká vás hned několik letů, jako se to stalo mně, jediná možnost je koupit si malou tašku a do ní uložit přebytečná kila. Posléze ji deklarovat jako příruční zavazadlo (neváží se a neomezuje se počet). Je třeba se též vyvarovat tekutin v příručních zavazadlech, veškeré security opatření jsou v jihovýchodní Asii striktně dodržována. Dle mého názoru ještě více než v Evropě.

Autobusy (nahrál: admin)
Autobusy
Letušky Air Asia (nahrál: admin)
Letušky Air Asia
Letecký pohled (nahrál: admin)
Letecký pohled

Poslední editace textu: 9.6.2011 13:11
Další informace

Konvertor měn

 
Zdroj: penize.cz
REKLAMA

  • cestovatelé 136
  • cestopisy 13
  • fotoalba 70
  • diskuze 99
  • hotely 1184